EM Karlskoga 2008

EM-cirkusen gjorde åter ett besök på Karlskoga 2008. Skillnaden från förra året var att nu slogs SM och EM ihop till en tävling. Eftersom SM även är öppet för alla som har UEM-licens så slogs EM-förarna förutom om EM-poäng även om SM-poäng, tog en förare med UEM-licens första plats fick han 25 SM-poäng och 25 EM-poäng. Detta ledde till att det naturligtvis skulle vara mycket svårare att ta poäng eftersom många av poängplatserna skulle upptas av förare som kör hela EM-serien eftersom tempot är avseevärt högre i EM jämfört med i SM, dels beroende på högre kvalitet på förare och dels på högre kvalitet på motorcyklar och team. Denna högre konkurrens kan naturligtvis vara positiv då det kan leda till en höjning av kvaliten på de svenska förarna.

Tävlingen genomfördes under strålande sommarväder, temperaturen låg runt 30 grader och solen riktigt gassade. Asfalttemperaturen var väldigt hög och klasser med enhetsdäck fick problem med däckstemperaturen efter de inte kunde välja en hårdare gummiblandning, något som är möjligt i GP-klasserna. Kvalen kördes 09:00 och 14:00, med mycket stor skillnad i asfaltstemperatur dem emellan. Under första kvalet gav jag mig ut och tog i från början, redan efter några varv var jag nere på personbästa och fick min kvalposition uppdaterad via min depåtavla. Dock fick jag ingen uppdatering om kvalpositionen efter ett tag och jag gick i depå för att reda ut vad som var fel. Det visade sig att mitt personbästa var sämre än de 20 första förarna, så jag frågade vad för tider de körde på 15:e plats och fick svaret att de körde på 1:13-tider (mitt personbästa låg på låga 14-tider). Rejält laddad gav jag mig ut och tog i från knäna och kapade nästan en halv sekund och äntligen var man nere på 13-tider. Till min besvikelse förbättrade sig EM-förarna också, så trots förbättring glider jag ner igen. Nåväl, vi var 5 förare som körde med bara tiondelar i skillnad och jag förväntade mig att min kamp skulle bli mellan oss. Till kval 2 körde de flesta lite långsammare eftersom asfaltstemperaturen blev över den optimala och själv valde jag lite för mjuka däck och förbättrade inte min tid. Till racet var planen att välja hårda däck som skulle hålla hela racet igenom och fokusera på att göra en bra start och med de hårda däcken kunna köra defensivt och hålla mina kombatanter bakom mig.

Till racet startade jag från en 24:e startposition, jag lyckas komma iväg idealiskt och tar några placeringar i starten. Något in i racet tar jag någon plats till och jobbar mig upp till en 17:e plats. #88 en ung liten norrman som kör i EM ligger bakom mig och hans mindre kroppstorlek ger honom bättre prestanda på rakan, men jag körde snabbare på resten av banan och vi inledde en rytmisk process bestående av att han kör ikapp mig på rakan och kommer upp bredvid mig och jag kontrar genom att bromsa senare och håller honom bakom mig vartefter jag kör in ett försprång vilken han kör in på rakan. Detta repeterar vi flertalet gånger, men efter en stund lyckas jag skaka av mig honom. Tyvärr så i slutskedet så blir jag varvad av Robert Gull som även kör i VM och som körde på sin VM-hoj och jag blir tvungen att släppa förbi honom utan att störa hans spår, dvs jag tappar lite tid något som gynnar #88 och vi återupptar kampen. Tyvärr så lyckas han komma för långt framför mig efter rakan så att jag inte kunde återta den förlorade marken i inbromsningen och jag glider ner till 18:e plats på sista varvet, vilket blev min slutplacering.

Tyvärr så blev jag poänglös detta år, förbättringen av förra årets 15:e plats och EM-poäng blev tyvärr inte av resultatmässigt, men jag lyckades att köra fortare än vad jag kört tidigare och jag lärde mig en hel del under helgen så den biten är ju positiv och för att köra en standard Honda (vilket bara 3 personer gjorde) så körde jag bra. Men nu blickar vi framåt mot nästa tävling, Knutstorp.

 

EM Karlskoga 2007

EM Karlskoga, eftersom jag blev uppklassade till A-förare i min första säsong i roadracing (2006) så fick jag möjligheten att ge mig ut på rejält djupt vatten, dvs EM och tar man vatten över huvudet så lär man sig simma (eller?). Skämt åsido så var planen att träna hårt på Gelleråsen för att kunna kvala in på EM:t och där ta EM-poäng, så man kommer med i rankingen.

Friträningen på fredagen går ganska bra och jag kände att jag presterade tider som inte skall ge mig några problem att kvala in och jag började se vilka mina närmaste konkurenter var. #58, ett Danskt team var inom räckhåll såväl som #55 Anna Carlsson. Närmast bakom låg #93, #88 och #17, men de kändes inte som något hot. Nedan ses hojen ståendes i depåtältet.

Kvalen kördes på lördagen och målet att kvala in möttes och jag kvalade in med 1,6 sekunder tillgodo, några av de som stod placeringsmässigt sämre än mig blev utkvalade så det slutade med att jag bara hade en person bakom mig i startordningen.

På söndagen kördes racet och nedan ses startuppställningen precis innan "grid-showen" och warm-up varvet. På EM står man något längre på startplattan innan start, vilket kan vara något intressant i de första böjarna med lite halvljumna däck. Jag valde att köra på gummiblandningen B på Dunlopdäcken eftersom de har lättare att bygga upp temperaturen om de har blivit kalla jämfört med C eller D blandningen, just för att vara lite på säkra sidan och för att kunna gå aggresivt in i esset och där förhoppningsvis ta några placeringar.

Starten går och jag får en något sämre start än jag hoppats på, jag tappar ingen placering men jag tar mig bara upp en placering på rakan. Jag tar två placeringar till in i första böj och sen är racet i full gång. Jag får bra fäste i däcken redan på första varvet. Racet varar 28 varv och jag får inte riktigt grepp om vilken placering jag har, det blir några vurpor men jag lever lite i ovisshet om vilken plats jag har. Nedan kan ses när kör i hårnålen (bild tagen av motorsportmedia.se).

Efter racet känner jag att jag inte körde så bra som jag maximalt kan, det hade kunnat gå lite snabbare. Men jag får reda på att jag kom i mål på en 15:e plats, dvs jag får min första EM-poäng och det i min första EM-deltävling.

Jag var något orolig att WTCC på Anderstorp under samma helg skulle ta en del av publiken men den oron var helt obefogad och det kom rejält med folk, trots att det bara var cirka 15 grader och rejält blåsigt. Alla läktare var nästan helt fulla och det var mycket folk i depån, vilket självklart är roligt. Blåsten och den låga temperaturen gjorde att varvtiderna blev något sämre än förra året och 125GP körde cirka 0,8 sekunder långsammare än förra året. Något som verkade gälla alla klasserna.

Norrmannen Fredrik Karlsen, som jag träffat tidigare på Gelleråsen var på plats till EM och vi diskutera självklart lite körstrategi.