SM/SO 2009

SM och Scandinavian Open finalen kördes på Karlskoga mellan den 12:e och 13:e september. Jag visste att det skulle bli extra hårt eftersom det var final i både SM och SO. Tyvärr var jag tvungen att jobba på fredagen där jag skrev på de sista bitarna av min avhandling, så jag missade därav fredagsträningen. Jag hade även dragit på mig en förkylning till tävlingen så förutsättningarna var inte de bästa och på lördagens tävling var jag kraftigt begränsad i min körning. Till söndagen var jag i mindre mån hämmad av förkylningen. Men det är så det kan vara när tävlingarna körs över hela säsongen. Lite snopet gled jag ner till en total 11:e plats i Svenska mästerskapet (av 33 som tagit poäng, länk), jag hade som mål att komma 10:a. I det Skandinaviska mästerskapet blev jag dock 12:a (av 37 som tagit poäng, länk) trots att jag avstått två av deltävlingarna. I Västra Motorcykelförbundets Distriktsmästerskap (där alla klasser blandas) blev jag 5:a (länk). Årets säsong har varit ett steg i rätt riktning även om avslutet var lite snopet, men jag skall jobba hårt under vintersäsongen för att säkerställa att utvecklingskurvan kan bebehållas även nästa säsong.

 

SM Knutstorp 2009

Den 8:e till 9:e augusti kördes Knutstorps två deltävlignar i SM. Knutstorp är en liten speciell bana för att vara en roadracingbana. Den kan ses lite som ett mellanting mellan en GP bana och en gokartbana, den har många svängar i förhållande till sin längd. Det som även är lite ovanligt i Sverige är att den även är kuperad. Men på det stora hela är det en mycket teknisk bana där bankännedom kan ge stora fördelar och den är riktigt rolig att köra. Som på de flesta andra banor i år så putsade jag personbästa tiden (vilket jag ser som det viktigaste eftersom syftet är att kunna vara med i toppstriderna inom nåt år). Nåväl så gick det inte så bra på första heatet då jag kom i mål på sämsta plats för året, en tolfte plats. Målet har ju varit att komma topp 10:e på alla tävlingar vilket har gått bra på de övriga racen. Dock gick det bättre på söndagens tävling där jag kom 9:a, men det hade naturligtvis varit skönt att ha lite större marginal till topp 10e än just 9:a. Med dessa resultat ligger jag fortfarande på 9:e plats i SM.

SM/SO Karlskoga 2009

Den 25:e och 26:e gick SM's 7:e och 8:e tävling på Karlskoga. Den första tävlingen kördes på mycket speciellt underlag. Hela fältet startade på regndäck förutom en förare, det var praktiskt taget blött runt hela banan men med en aning till torrspår. Vätan torkade upp mycket fort och efter några varv hade det nog varit bäst med slicks. Det kan vara svårt att uppskatta mängden vatten på banan eftersom man inte har tillträde till banan då det inte är någon dötid, utan det är ständigt någon som kör på banan under dagen. Det som var positivt var att jag hade kvalat som nia och första platsen i varje startled står längst till höger och just i min startruta var det ett torrspår. Se bilden nedan.

Nåväl så blev racet lite slumpartat som vanligt i regn men jag kom i mål på en 8:e plats och jag knapade in på dem som låg framför mig i sammandraget. Söndagens race kördes under mer ordnade former och jag slutade på en 10:e plats, jag hade hoppats på att komma lite högre upp på den tävlingen men men. Nåväl med dessa resultat jobbade jag upp mig till en 9:e plats i sammandraget i SM.

SM Linköping 2009

Helgen mellan den 13:e och 14:e juni kördes den 5:e och 6:e deltävlingen i SM på Motorstadion i Linköping. Från tidigare år så har Falkenbergsbanan och Linköpingsbanan varit akilleshälen för mig och men problemen med Falkenbergsbanan verkar jag nu ha skakat av mig sen i år (se nedan) . Nåväl så kördes det två tävlingar denna helg med resultaten 9:e och 10:e plats. Så placeringsmässigt blev det i alla fall något bättre än tidigare år. Nästa tävling körs på Karlskoga motorstadion den 25:e till 26:e juli.

SM/SO Falkenberg 2009

Helgen 16-17 maj kördes 3:e och 4:e deltävlingarna i SM (som även var kombinerad med Scandinavian Open). Det var dubbelrace, med kval och race både lördag och söndag som på Anderstorp helgen innan. Mina prestationer tidigare år på Falkenberg har varit lite blygsamma men i år så har jag äntligen släppt sargen. Jag fick som på Anderstorp prova på att starta från andra startled, så det känns som om jag är på rätt spår detta år. Tyvärr så fick jag inte till en så bra start i första tävlingen och blev lite klämd i första sväng så jag fick jobba mig upp genom fältet på tävlingen, jag hann bara jobba mig upp till en 10:e plats men mina varvtider var bättre än så och jag hade nog hamnat en bit högre än så om jag hade gjort en bättre start. Men det är racing. Till race 2 startade jag bättre från 2:a startled och satte upp ett hyffsat tempo, tyvärr så hade jag inte ekonomi att starta race 2 med nya däck utan fick använda begagnade vilka började att ta slut när det var cirka 5 varv kvar vartefter mina varvtider sjönk. Jag lyckades begränsa skadan något och gled ner till en 10:e plats från att mest ha legat på en 8:e plats. Nåväl så tog jag bra med poäng på båda tävlingarna och ligger på 7:e plats i SM, jag putsade personbästa ordentligt och jag känner att jag nu är med i spelet och påväg i rätt riktning.

SM Anderstorp 2009

Under helgen 9-10 maj kördes de första två tävlingarna i SM. Det var dubbelrace, med kval och race både lördag och söndag. Något som enbart kördes på Linköping förra året men detta året kommer denna layout på racehelg att tillämpas mer frekvent.

Under racet på lördagen kom det regn, racet kallades innan start för "Wet race" vilket innebär att om regn uppstår så kommer racet inte att flaggas av och startas om med tid för däcksbyte. Egentligen skulle racet inte klassas som "Wet race" eftersom banan var helt torr men det förväntades regn, men förväntan är inte korrekt beslutsunderlag för att kalla racet för "Wet race". Alla förare startade naturligtvis med slicks och mot slutet av racet blev det lite av en komplett sinkadus vem som skulle ta vilken placering, av taktiska skäl valde jag att slå av något (det skulle ju vara ett race dagen efter också) vilket ledde till att jag tappade en placering. Dock kunde jag passera en förare (Filip Hellberg) som sänkte takten i större grad och Kim Lifvenborg var lite för het på gröten och gick i backen på det sista varvet i den sista kurvan i det luriga halvfuktiga underlaget.

Till söndagen lyckades jag putsa min personbästa tid med en sekund och fick starta från 7:e position i andra startled (startade från 8:e position även det i andra startled under lördagen). Det känns som ett steg i rätt riktning då jag inte har startat från andra startled tidigare. Racet var mycket underhållande med många byten av placeringar, jag lyckades knipa en 7:e plats precis innan mållinjen. Hela helgen kändes riktigt bra och det känns som om helgen var ett lyft för mig och jag hoppas att jag skall kunna göra liknande framsteg under resten av säsongen.

Jag vill även passa på att speciellt tacka EJELF för hjälpen med bränsle och oljor inför helgen, då detta löstes trots att deras leverens hade blivit försenad men naturligtvis. Samt välkomna två nya sponsorer: Målerikompaniet och Autoexperten.

Nu blickar vi fram emot de två nästa tävlingarna på Falkenberg 16-17 maj.

Brno april 2009

Lite försäsongsträning kördes i Tjeckien vecka 16 på MotoGP-banan i Brno. Vädret var perfekt, väldigt likt förhållandena under vår svenska sommar. Lufttemperaturen låg mellan 20 och 22 C och mellan 35 och 40 C i asfaltstemperatur, så förhållandena var perfekta för att träna i förhållanden som jag kommer att tävla i när väl tävlingssäsongen kommer igång.

Under körningen i Tjeckien körde jag inte med mitt sedvanliga nummer 78 utan 118.

Beläggningen var helt ny på hela banan och får anses vara helt perfekt, att beläggningen var ny och banan helt slät i kombination med de svepanda böjarna gjorde det enklare att arbeta fram en bra inställning för fjädringen och jag jobbade en del med fjäderförspänning och hittade inställningar som jag gillade efter dag 2. Jag fick även möjlighet att köra en full VM distans i sträck (normalt sett är ofta passen kortare än så), detta var speciellt intressant eftersom jag var intresserad av om mina inställningar ledde till en tidstrend i däckstemperatur. Men det kunde konstateras att de inställningarna jag använde stabiliserade däckstemperaturen efter cirka 3 varv och var sedan konstant även om jag körde 20 varv på rak.

SM/SO Falkenberg

I finalen på Falkenberg var vi 21 förare som skulle slåss om de sista poängen. Första kvalet kördes i väta men till kval två så hade det torkat upp, tyvärr så blir det alltid hetsigt när ett kval körs i blött och ett torrt eftersom tiderna från det torra kvalet är avseevärt bättre och man i praktiken bara har ett tillfälle att sätta sin kvaltid på. Så på kval två i det torra var det många gulflaggningar och ambulansen var ute två gånger, det blev alltså tyvärr lite av en slump hur fritt spår man fick på de fria varv man hade. Jag fick tyvärr inget bra fritt varv och fick en kvaltid som var sämre än vad jag förväntade mig och jag fick starta från en 17:e startplats... Nåväl, till racet var jag laddad och ville naturligtvis placera mig avseevärt bättre än min startposition och jag gjorde en finfin start och tog flertalet placeringar, men jag ville naturligtvis upp några placeringar till och ta mina ärkerivaler. I racet fightades det rejält med Ingrid Sandum, Hondas nya påläggskalv Dennis Dragos och Therese Scherp och vid målgång hade jag lyckats köra upp mig till en 12:e plats, naturligtvis hade jag velat upp några platser till men jag fick iallafall i viss mån begränsat skadan av det hetsiga kvalet.

SM/SO Karlskoga

SM och SO kördes på Karlskoga den 7:e september, detta blev tredje tävlingen för året på denna bana (NM och EM). Första kvalet kördes i enorm väta, när man svängde ut på rakan och höll blicken långt fram såg det som om man skulle köra på vatten. Man kunde bara se asfalten under vattnet på ett fåtal ställen, det var med andra ord rejält halt och som vanligt i regn fick man köra riktigt mjukt och lugnt. Under tävlingsdagen var det blött men det hann precis torka upp till racet, tyvärr valde jag något för hårda däck och fick därav inte det bästa fästet. Dock var jag inte själv att välja för hårda däck, utan ledarna i UEM-cup hade även problem med fästet och vi hade ett ganska spännande race med många byten av platser men varvtiderna var sämre än de vi körde på EM:et eftersom att välja rätt däck är det som påverkar varvtiderna mest. Jag kom i mål som 13:e man.

SM Knutstorp

Den femte deltävlingen i SM gick av stapeln den 10:e augusti på Ring Knutstorp. Självklart var jag med och deltog. Resultatet blev en 9:e plats. Tävlingen kördes i blött före, i inledningen var det rejält blött men under racet gång avtog regnet men i till den graden att det torkade upp.

EM 2008 Karlskoga

Det har diskuterats upplägg på EM av styrande organisationer under våren och det har beslutats att en deltävling kommer att köras i Sverige. Skillnaden från förra året kommer att vara att EM kommer att kombineras med SM, förra året när jag deltog var det enbart EM som kördes men detta blir säkert ett trevligt arrangemang också med många förare. Naturligtvis hoppas jag göra än bättre ifrån mig i år, dock kändes 15:e platsen (med tillhörande EM-poäng) förra året som en liten seger och ett steg i rätt riktning.

18:e plats på EM Karlskoga 2008, läs gärna mer under länken "EM".

NM Karlskoga

Vad kan vara en bättre avrostning (körde där senast i april) av spårvalen på Karlskoga inför EM:et än en tävling? Så jag kommer smyga mig in i det öppna Norska mästerskapet eftersom de kör en tävling på Karlskoga väldigt passande helgen innan EM:et. Det skall bli roligt att "slåss" lite mot norrmännen, jag är övertygad om att jag kan göra bra ifrån mig, speciellt eftersom det inte är någon fredagsträning utan kval direkt på lördag. Detta kan nog ge mig viss fördel eftersom jag trots allt har kört där många gånger.

Rapport från NM:et ligger under länken rapporter.

2-hjulsmässan

Under mässan i Göteborg var hoj och jag plats, jag var dock bara där på söndagen men hojen var på plats under hela mässan och fick representera roadracingsektionen från min klubb.

På bilden syns närmast min roadracingmotorcykel och i bakgrunden syns Robert Susas supermotard.

EM Karlskoga 2007

Målet för EM-tävlingen var att kvala in och ta poäng, båda mål möttes genom att komma i mål på 15:e plats. Ovan ses en bild (tagen av motorsportmedia.se) när jag kör i hårnålen, iklädd den nya TORX-hjälmen från Axess. Läs mer och se mer bilder under fliken EM2007.

 

 

MC-mässan 2008

Från Kortedala motorklubbs monter.

 

EM 2007 Karlskoga

Blandade bilder från Sveriges deltävling i EM. De 2 första bilderna kommer från tävlingen och de 4 senare kommer från kvalet.

 

 

 

 

 

SM/SO 2006 Gelleråsen

3 bilder från min första säsong (2006) tagna från Scandinavian Open Karlskoga